Steve Jobs 7 budord för framgång

   

Jobs är inte bara ett geni på teknik och på design. Han har ett unikt sätt att tänka på många plan. Många företagsledare har blivit legender genom att revolutionera en bransch. Jobs har revolutionerat telekombranschen med sin iPhone, filmbranschen med sina animerade filmer från Pixar och datorbranschen med sina datorer och typsnitt. Apples iPad blev sågad av kritiker eftersom det inte fanns något behov och visade sig sedan bli historiens snabbast säljande produkt.

Vad är hemligheten bakom dessa enorma framgångar? Enligt Jobs beror det på följande faktorer:

Lev efter visionen

Genom att tro att man kan förändra världen så räknar man in sig i den skaran som förmodligen kommer att förändra världen.

Hitta Passionen

Vissa hittar sin passion och det de älskar att göra snabbt i livet, för andra tar det längre tid. Det är bättre att ta tid på sig och göra något medan man letar efter sin passion och fokusera på att hitta den, än att tro att man har en passion och fastna i något som senare visar sig inte vara den riktiga passionen.

Våga säga nej

Jobs skar ned produktutbudet på Apple ordentligt i omorganisationen. Kvalitet är viktigare än kvantitet och för att få kvalitet måste man säga nej till det som inte håller måttet.

Kommunikation

Det hjälper inte att ha en fantastisk produkt eller ett fantastiskt koncept om man inte kan tala om för någon på ett bra sätt hur fantastisk produkten eller idén är. Lär dig att kommunicera på rätt sätt.

Hjälp kunden

En kund imponeras inte av en tekniskt fantastisk produkt som är svår att använda. Den skall vara så enkelt att ett barn kan använda enheten utan en manual. Det handlar inte om produkten i sig, det handlar om hur enkelt det är att använda produkten och hur den kan hjälpa kunden.

Öppenhet

Gå kurser och var med på möten som inte är direkt relaterade till företaget eller till produkten. Själv hoppade Jobs in på en kurs i kalligrafi på universitetet, något som senare skulle medföra att han revolutionerade hela datorbranschen med en dator som kunde skriva snygga bokstäver och få ett dokument att se mer professionellt ut. Något som när han tog kursen inte alls var knutet till datorer eller hade med hans intresse för datorer att göra överhuvudtaget.

Skapa en känsla

Det skall vara en känsla att gå in i en Apple-affär, det skall vara en känsla att öppna en ny iPad eller en ny telefon och det skall vara en känsla att använda den nya produkten.